hypemag.pl

napędzany inspiracją, wspierany nauką!

ZDROWIE

Dieta oczyszczająca HIT czy MIT? Przykładowy jadłospis

dieta oczyszczająca

Krótkoterminowa dieta oczyszczająca jest cudownym sposobem, pozwalającym na wciśniecie przysłowiowego guzika RESET w naszym organizmie. Typowa dieta oczyszczająca obejmuje okres postu, po którym następuje ścisła dieta składająca się z owoców, warzyw, soków owocowych i wody. Czasami detoks obejmuje również zioła, herbaty, suplementy i w bardziej wymagających interwencji przypadkach: środki do płukania jelita grubego lub lewatywy.

Dieta oczyszczająca – zalety

Powodów zachęcających do zastosowania krótkoterminowej diety detoksykacyjnej jest wiele. Dieta oczyszczająca:

  • wspomaga rozwiązywanie problemów związanych z zaburzeniami czynności jelit,
  • stymuluje wątrobę, aby pozbyć się toksyn,
  • usprawnia regulowanie procesów trawienia,
  • wspiera Twoją walkę z cellulitem, który jest konweniencją nagromadzenia toksyn w organizmie,
  • sprawia, że spożywasz zdrowe i nieprzetworzone potrawy,
  • trwa tylko kilka dni, a nadaje poczucie świeżości, energii i odnowienia,
  • jej szybko widoczne efekty dają impuls do podejmowania lepszych decyzji żywieniowych.

Czy dieta oczyszczająca działa

Które konkretnie toksyny są eliminowane z organizmu?

Pomimo wielkiej popularności diet oczyszczających i wszystkich dość oczywistych zalet wynikających z przyjmowania produktów o czystym i prostym składzie, bogatych w witaminy i składniki odżywcze, w ilościach nieprzeciążających organizm, diety te rzadko identyfikują określone toksyny, których usunięcie mają na celu.

Nasze ciała w naturalny sposób oczyszczają się z większości toksyn poprzez wątrobę, która unieszkodliwia toksyczne substancje, a następnie zapewnia ich uwolnienie z organizmu przez kał, mocz i pot. Dieta oczyszczająca spowalnia tempo napływu nowych substancji, które nasz organizm musi przefiltrować.

Czy w takim razie diety oczyszczające działają?

Oczywiście! Eliminacja z diety przetworzonej żywności, alkoholu, cukru i innych niezdrowych substancji, zawsze poprawia stan naszego organizmu oraz samopoczucia.

Większe skoncentrowanie na wprowadzeniu do swojej diety warzyw, sprawia również, że przyjmujemy witaminy i minerały, których wcześniej prawdopodobnie nam brakowało. Dodatkowo wszelkie opisane wyżej w zaletach czynności organizmu, mają ułatwione procesy regeneracji, jeśli nie zarzucamy ich kolejną porcją trujących zanieczyszczeń.

Jak przygotować się do rozpoczęcia diety oczyszczającej?

Zaopatrz się w dużą ilość świeżych warzyw i owoców. Zadbaj o to, by były one z upraw ekologicznych, bo to właśnie z pestycydów i konserwantów chcesz się głównie oczyścić.

Idealnie na diecie oczyszczającej sprawdzą się również herbatki, zielone, czerwone lub ziołowe.

Pamiętaj również, że dieta oczyszczająca wymaga innego niż zwykłego sposobu życia. Przy tak niskiej kaloryczności dostarczanej przez pożywienie prawdopodobnie nie będziesz mieć sił i chęci do uprawiania sportu lub całonocnego imprezowania. Podczas stosowanie diety oczyszczającej zaplanuj czas, w którym będziesz głównie odpoczywać.

dieta oczyszczająca czy jest bezpieczna

Zalecenia w trakcie diety oczyszczającej

Spożywaj jak najwięcej warzyw i owoców z obniżoną ilością cukrów. W celu usprawnienia procesów oczyszczania pamiętaj, aby pić co najmniej dwa litry wody mineralnej dziennie (około ośmiu szklanek). Między posiłkami wodę możesz również zamiennie spożywać z zieloną herbatą, naparami ziołowymi lub sokami warzywnymi.

Jak długo powinna trwać i jak często można powtarzać dietę oczyszczającą?

Dieta oczyszczająca organizm powinna trwać minimum 1 dzień, ale maksimum 7 dni.

Dieta ta nie jest przeznaczona do długoterminowego stosowania, celem obniżenia masy ciała. Choć wiąże się ona z dużym ograniczeniem kalorii, z pewnością spowoduje utratę wagi i poprawę zdrowia metabolicznego, jest mało prawdopodobne, aby pomogła Ci utrzymać wagę w dłuższej perspektywie. Nie powtarzaj diety oczyszczającej częscieni niż raz na kwartał.

Skutki uboczne diety oczyszczającej

Dieta oczyszczająca może (ale nie musi) powodować silne bóle głowy. Jest to oznaka, że organizm pozbywa się toksyn lub cierpi na odstawienie składników takich jak np. cukier (w taki sam sposób jak człowiek cierpi na ból głowy podczas kaca). Również przy tego typu zmianach żywieniowych mogą pojawić się takie reakcje organizmu jak: gorączka, pocenie, biegunka, wymioty, katar lub kaszel. Występowanie powyższych objawów zależne jest od stanu naszego organizmu oraz rodzaju diety oczyszczającej, którą wybraliśmy.

Dodatkowo badania wskazują, że tego typu diety mogą generować zwiększony poziom kortyzolu mającego wpływ na odczuwanie wyższego niż zwykle poziomu stresu. Stres wynika z wymuszonego zachowania, które obejmuje opieranie się pokusom i odczuwanie skrajnego głodu.

Bezpieczne wychodzenie z diety oczyszczającej

Lekarze oraz dietetycy zalecają powolne wychodzenie z diety oczyszczającej. Jeśli Twoja dieta trwała 3 do 6 dni, po jej zakończeniu przez 3 do 5 dni zrezygnuj ze spożywania takich pokarmów jak: mięso, produkty mleczne.

Po powrocie do zwykłego dla Ciebie sposobu odżywiania, w środku dnia spożywaj więcej surowych warzyw, a między posiłkami wciąż pij duże ilości wody mineralnej lub naparów ziołowych.

dieta oczyszczająca jadłospis

Przykładowy jadłospis 3-dniowej diety oczyszczającej

Diet oczyszczających jest w tej chwili niezliczona liczba. Wybierz taką, która najbardziej będzie odpowiadała Ci pod kątem składników. Pamiętaj, że długie stosowanie detoksykacji żywieniowej może doprowadzić do niedoborów witaminowych i zbyt małej dostarczanej ilości kalorii.

Dzień 1:

Śniadanie: sok z marchwi, surówka z selera i jabłka z dodatkiem soku z cytryny, sałatka z gotowanego buraka, cebuli, kwaszonego ogórka z dodatkiem soku z cytryny, herbata miętowa.

Obiad: zupa jarzynowa, bigos jarski, surówka z marchwi i jabłka.

Kolacja: brukselka gotowana na parze, pomidory z cebulką, grejpfrut, herbatka imbirowa.

Dzień 2:

Śniadanie: sok marchewkowy, mus z dyni, cebulki i jabłka, ogórek kwaszony.

Obiad: zupa kapustna, gotowany na parze kalafior, surówka z porów z jabłkiem i sokiem z cytryny, ogórek kwaszony.

Kolacja: surówka z buraków z cebulką, ogórkiem kwaszonym, jabłkiem, jabłko pieczone, herbatka korzenna.

Dzień 3:

Śniadanie: sok jabłkowo – buraczany, surówka z rzodkwi z jabłkiem i cytryną, herbatka imbirowa.

Obiad: zupa kapustna z warzywami, leczo jarskie, surówka z kiszonej kapusty, herbata owocowa, pieczone jabłko.

Kolacja: surówka z marchwi z jabłkiem, pory duszone (bez tłuszczu).

 

LEAVE A RESPONSE

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.